
Andrzej Rzepliński 
 

Sprawa Vereniging Weekblad Bluf! przeciwko Holandii: wyrok z dnia 9 lutego 1995 r.  
(seria A 306, 44/1993/439/518)1 

 
 
Tezy wyroku: 
Przepis 10 Konwencji nie zabrania, także przed wszczęciem postępowania karnego przeciwko 
osobie, zarządzenia przez sąd zajęcia i wyłączenia druku z obiegu. Władze krajowe muszą 
być w stanie podjąć takie środki, gdy zachodzi konieczność zapobieżenia karalnemu 
ujawnieniu tajemnicy - o ile prawo krajowe zapewnia zainteresowanej stronie wystarczające 
zabezpieczenia proceduralne. 
 
W gestii sądów danego kraju Trybunał pozostawia interpretowanie prawa krajowego.  
 
Trybunał uznaje, że właściwe funkcjonowanie społeczeństwa demokratycznego opartego o 
zasadę rządów prawa może wymagać od instytucji wewnętrznych służb bezpieczeństwa, aby, 
w imię skuteczności, mogły operować tajnie i aby te operacje objęte były konieczną ochroną 
prawa.  
Władze społeczeństwa demokratycznego nie mogą powoływać się na konieczność 
zapobiegania rozpowszechnieniu określonej wiadomości stanowiącej tajemnicę państwową, 
jeśli uprzednio dotarła ona już do opinii publicznej. Wówczas ochrona takiej wiadomości jako 
tajemnicy państwowej nie daje się dłużej usprawiedliwić. 
 
 
Ustalenia co do faktów: 
 
Wnioskodawcą w tej sprawie było mające siedzibę w Amsterdamie Stowarzyszenie, 
wydające, w czasie gdy zaistniał spór z holenderskimi władzami bezpieczeństwa, tygodnik pt. 
Bluf!. Tygodnik miał radykalnie lewicową orientację.  
 
Wiosną 1987 r. redakcja „Bluf!” weszła w posiadanie raportu kwartalnego wydawanego przez 
Krajową Służbę Bezpieczeństwa (Binnenlandse Veiligheidienst - BVD). raport został 
sporządzony sześć lat wcześniej (w 1981 roku) i został oznaczony jako „Poufny”. Raport 
przedstawiał ostatnie działania BVD i był przeznaczony dla funkcjonariuszy i 
współpracowników tej służby. Z treści raportu wynikało m.in., że BVD zbierała w tym czasie 
informacje o Partii Komunistycznej Holandii oraz o ruchu anty-nuklearnym. Raport 
informował także o działalności polskich, czechosłowackich i rumuńskich służb specjalnych 
w Holandii oraz o tym, że Liga Arabska planuje otworzyć biuro w Hadze.  
 
Redakcja zdecydowała opublikować raport wraz z komentarzem, jako dodatek do nr 267 
pisma, z datą 20 kwietnia 1987 r.  
 

                                                 
1 44/1993/439/518 - liczby te oznaczają sygnaturę sprawy. Pierwsza liczba odnosi się do nr 
sprawy zawisłej przed Trybunałem w danym roku. Druga liczba odnosi się do roku, w którym 
dana sprawa zawisła. Przedostatnia liczba określa kolejny nr sprawy począwszy od pierwszej 
sprawy zawisłej przed Trybunałem. ostatnia liczba odnosi do kolejnego nr wniosku 
Europejskiej Komisji do Trybunału, począwszy od pierwszego wniosku.  



Następnego dnia, zanim „Bluf!” został rozpowszechniony, dyrektor BVD poinformował 
prokuratora (Officer van Justitie) o zamiarze opublikowania raportu, podkreślając, że byłoby 
to naruszeniem art. 98a §§ 1 i 3 oraz art. 95c § 1 K.k. (Wetboek van Strafrecht)2. W swoim 
piśmie do prokuratora BVD dyrektor oświadczył, że: „chociaż, według mnie, rożne fakty - 
brane pod uwagę z osobna - nie stanowią (lub już nie stanowią) tajemnicy państwowej, to 
jednakże brane pod uwagę łącznie - tworzą wiadomość której poufność jest konieczna w 
interesie Państwa i jego sojuszników. Jest tak, bowiem zestawienie faktów daje wgląd w 
obszary zainteresowania, w jakich służba bezpieczeństwa pozyskuje informacje oraz w 
działania BVD oraz metody jej operacji”.  

                                                 
 
2 Mające zastosowanie w tej sprawie przepisy prawa holenderskiego brzmią następująco: 
Konstytucja, art. 7: „Nikt nie potrzebuje uprzedniego zezwolenia na ogłaszanie drukiem 
opinii lub poglądów, ale każdy ponosi za to odpowiedzialność przewidzianą w ustawie”  
 
Kodeks karny: 
Art. 36b § 1. Nakaz wyłączenia z obiegu zajętych przedmiotów może nastąpić w wyniku: 
1) wyroku skazującego na karę za przestępstwo; (.) 
4) postanowienia sądu wydanego na wniosek prokuratora. 
 
Art. 36c. Każdy z poniższych przedmiotów podlega wyłączeniu z obiegu: (.) 
5) stanowiące przestępstwo lub wytworzone w zamiarze popełnienia przestępstwa, o ile z 
racji ich treści nieupoważnione posiadanie ich jest sprzeczne z ustawą lub interesem 
publicznym. 
Art. 98. 1. Każdy kto umyślnie komunikuje lub przekazuje do dyspozycji osoby lub 
organizacji nie upoważnionej wiadomość, której zachowanie w tajemnicy jest konieczne dla 
interesów Państwa lub jego sojuszników, albo jakakolwiek przedmiot, na podstawie której 
dałoby się uzyskać taką wiadomość, podlega, jeżeli wiedział lub powinien przypuszczać, że 
wiadomość ta jest tego rodzaju, karze więzienia do 6 lat albo grzywnie piątej kategorii.  
2. Tej samej karze podlega ten, kto umyślnie komunikuje lub przekazuje do dyspozycji osoby 
lub organizacji nie upoważnionej jakakolwiek wiadomość z zastrzeżonego miejsca lub 
odnoszącą się do bezpieczeństwa Państwa lub jego sojuszników, albo jakakolwiek przedmiot, 
na podstawie której dałoby się uzyskać taką wiadomość, jeżeli wiedział lub powinien 
przypuszczać, że jest to wiadomość tego rodzaju. 
Art. 98a. Kto umyślnie ujawnia wiadomość określoną w art. 98 (.) podlega (.) jeżeli wiedział 
lub powinien podejrzewać że chodzi o taką wiadomość, podlega karze więzienia do lat 15 lub 
grzywnie piątej kategorii. 
Art. 98c. 1. Karze więzienia do lat 6 lub grzywnie piątej kategorii podlega: 
1) kto bez zezwolenia przyjmuje lub zachowuje w swoim posiadaniu wiadomość, o której 
mowa w art. 98. (.) 
 
Kodeks postępowania karnego 
art. 24. Zajęciu może podlegać każdy przedmiot mogący służyć ustaleniu prawdy lub którego 
przepadek lub wyłączenie z obiegu można zarządzić.  
Art. 104 § 1. W czasie sądowego postępowania przygotowawczego sędzia śledczy zarządzi 
zajęcie każdego przedmiotu podlegającego przepadkowi. 
Art. 555a § 1. Stronom przysługuje zażalenie na postanowienie o zajęciu przedmiotu, na 
postanowienie w sprawie postępowania z przedmiotami podlegającymi przepadkowi oraz na 
zwlokę w orzeczeniu o zwrocie takich przedmiotów.  
 



 
Tego samego dnia na wniosek prokuratora wszczęte zostało sądowe postępowanie 
przygotowawcze (gerechtelijk vooronderzoek) w celu ustalenia sprawców czynu. Sędzia 
śledczy (rechter commssaris) amsterdamskiego Sądu Okręgowego 
(arromdissementsrechtbank) wydał postanowienie o przeszukaniu pomieszczeń 
Stowarzyszenia oraz zajęciu całego nakładu nr 267 tygodnika „Bluf!” wraz z dodatkiem 
zawierającym tekst inkryminowanego raport BVD. Policja nie zajęła jednak matryc tego 
wydania. W czasie przeszukania zatrzymano trzy osoby, które zostały zwolnione następnego 
dnia.  
 
Po przeprowadzaniu przeszukania, w nocy, nieznani sprawcy, spośród zarządu 
Stowarzyszenia, polecili wydrukować ponownie zajęty przez władze numer tygodnika. 
Następnego dnia, w dzien. urodzin królowej, będący dniem święta narodowego, sprzedano na 
ulicach Amsterdamu około 2.500 egzemplarzy inkryminowanego wydania. Władze 
zadecydowały powstrzymać się od działania, aby z powodu dużej liczby ludzi na ulicach 
miasta nie wywołać zamieszek.  
 
maja 1987 r. Stowarzyszenie, będące w wnioskodawcą w niniejszej sprawie, przedłożyło do 
Wydziału Rewizyjnego SO w Amsterdamie zażalenie na postanowienie o przeszukaniu, 
powołując za podstawę art. 552a K.p.k. (Wotboek van Strafvordering), domagając się zwrotu 
zajętego czasopisma wraz z dodatkiem do niego, tak aby można je na czas rozesłać do 
prenumeratorów. Tego samo dnia Sąd ten nie uwzględnił zażalenia, uzasadniając to treścią 
tygodnika i jego dodatku, co powoduje, że nie jest „wysoce nieprawdopodobne”, że w 
postępowaniu karnym orzeczonoby nakaz wyłączenia go z obiegu (onttrekking aan het 
verkeer). Sąd orzekł jednak zwrot wkładki zatytułowanej „Przyczynek do Muzeum Historii 
Żydowskiej” oraz opakowania do wysyłki tygodnika.  
 
maja 1987 r. sędzia śledczy zamknął śledztwo ponieważ nie było podstaw do kontynuowania 
go.  
 
czerwca 1987 r. prokurator poinformował Stowarzyszenie, że umorzone zostało postępowanie 
przeciwko trzem osobom zatrzymanym w czasie przeszukania z powodu braku 
wystarczających dowodów wobec dwóch z nich, a wobec trzeciego daletego, że odgrywał 
znikomą rolę w popełnieniu przestępstwa.  
 
listopada 1989 r. Sąd Najwyższy Holandii3 oddalił, motywowane naruszeniem prawa, wnioski 
stron o kasację orzeczenia Sądu Okręgowego W odniesieniu do skargi Stowarzyszenia - 
powołującego się na naruszenie przepisu art. 7 Konstytucji, Sąd Najwyższy uznał, że prawo 
podlegające konstytucyjnej ochronie ograniczone jest przez zwrot „ale każdy ponosi za to 
odpowiedzialność przewidzianą w ustawie” oraz, że przeszukanie czasopisma, które miało 
być rozpowszechnione, było środkiem zapobiegawczym, służącym ochronie dóbr 
określonych a przepisach art. 98 oraz 98a K.k.  
 
Jeszcze przed wydaniem wyroku przez holenderski Sąd Najwyższy, Stowarzyszenie złożyło 
do tego Sądu drugą skargę kasacyjną przeciwko orzeczeniu Wydziału Rewizyjnego SO w 
Amsterdamie. Skargę oparto na przepisie art. 10 Europejskiej konwencji praw człowieka, 
kwestionując legalność (rechtmatigheid) zajęcia czasopisma. Zdaniem skarżącego powinien 

                                                 
3 Treść wyroku opublikowano w Holandii w: „Nederlandse Jursiprudentie” 1988, nr 394. 
 



on otrzymać z powrotem zajęte przedmioty, bowiem z chwilą zakończenia postępowania 
karnego zajęcie to przestało być usprawiedliwione.  
 
stycznia 1988 Sąd Najwyższy oddalił drugą skargę kasacyjną. Uznał on, że skarga ta była 
identyczna że skargą wcześniejszą, złożoną 1 maja 1987 r. i że nie przedstawiono żadnej 
nowej okoliczności usprawiedliwiającej zwrot własności. Podzielając stanowisko prokuratury, 
która powoływała się na swoją skargę kasacyjną przeciwko umorzeniu postępowania, Sąd 
uznał, że wciąż istnieją przyczyny, które usprawiedliwiają zajęcie przedmiotowego 
czasopisma.  
 
marca 1988 r. prokurator złożył wniosek do SO w Amsterdamie o wydanie zakazu 
rozpowszechniania nr 267 tygodnika „Bluf!”.  
 
lipca 1988 r. Sąd przychylił się do wniosku, orzekając na podstawie art. 36b i 36c K.k. Sąd 
uznał, iż zajęte czasopismo było wydane w celu popełnienia czynu opisanego w art. 98 i/lub 
art. 98a § 1 w zw. z § 3 K.k., a jego posiadanie bez zezwolenia było sprzeczne z prawem oraz 
interesem publicznym. Co więcej, zajęcie czasopisma było usprawiedliwione w świetle treści art. 
10 Konwencji, której ust. 2 dopuszcza ograniczenia wolności prasy ze względu na 
„bezpieczeństwo narodowe”.  
 
Stowarzyszanie zaskarżyło to postanowienie do Sądu Najwyższego. 18 września 1988 r. Sąd ten 
oddalił skargę kasacyjną4. Sąd Najwyższy uznał, iż SO prawidłowo ustalił, że popełnione zostało 
przestępstwo określone w art. 98a § 1 w zw. z § 3 oraz w art. 98, i że zatem w takiej sytuacji nie 
mógł orzec inaczej. Przepisy art. 36b § 1 pkt. 4 oraz art. 36c § 1 pkt. 5 mają tu zastosowanie 
nawet gdyby rzeczone Stowarzyszenie (ani ktokolwiek inny) nie musiało ponosić 
odpowiedzialności w postępowaniu karnym. Dodrukowanie oraz rozpowszechnienie spornego 
wydania po dokonaniu zajęcia nie ma znaczenia dla bytu przestępstwa, ponieważ fakt 
upublicznienia , o czym mowa w art. 98, nie ma konsekwencji dla konieczności zachowania 
wiadomości w tajemnicy. Art. 98 i art. 98a są ustawowymi odpowiednikami przepisów art. 7 
Konstytucji oraz art. 10 Konwencji - ponieważ zajęcie i wyłączenie z rozpowszechniania były 
przeprowadzone w celu zabezpieczenia interesu chronionego w art. 98 oraz 98a, obie te 
czynności mieszczą się w ramach dozwolonego ograniczenia wolności słowa. Uzasadniając 
orzeczenie potrzebą ochrony bezpieczeństwa narodowego sąd I instancji jasno wykazał, że 
istotna w przedmiotowej sprawie była wiadomość, której zachowanie w tajemnicy leżało w 
koniecznym interesie państwa. W końcu, zajęcie i wyłączenie z rozpowszechniania nie może być 
zrównane z warunkiem otrzymania „uprzedniego zezwolenia”, nawet gdyby w wyniku tych 
czynności procesowych opinia publiczna nie mogła być zapoznana z opiniami i poglądami w 
spornym numerze czasopisma „Bluf!” 
 
Postępowanie przed Komisją 
 
maja 1988 r. Stowarzyszenie złożyło skargę do Europejskiej Komisji Praw Człowieka, 
opierając ją o przepis art. 10 Konwencji. Wnioskodawca podnosił, że zajęcie a następnie 
wyłączenie z rozpowszechniania nr 267 tygodnika „Bluf!” było sprzeczne z tym przepisem. 
Wnioskodawca podnosił również naruszenie przepisów art. 6 §§ 1, 2 i 3 pkt. a Konwencji oraz 
art. 1 Protokółu 1 przez umorzenie sądowego postępowania przygotowawczego bez dania 
możliwości obrony przed postawionym zarzutem przed sadem, co spowodowało ostatecznie 
pozbawienie go własności bez prawa do rzetelnego procesu.  

                                                 
4 Treść orzeczenia opublikowano w Holandii w: „Nederlandse Jursiprudentie” 1990, nr 94. 



 
maja 1993 r. Komisja uznała skargę za dopuszczalną (sygn. 16616/90) co do pierwszego 
zarzutu oraz za niedopuszczalną co do pozostałych zarzutów. 9 września 1993 r. Komisja 
sporządziła swoja opinię (art. 31) i przyjęła, iż w sprawie tej naruszony został przepis art. 10 
(16 głosów za, przeciw 2).  
 
Końcowe przedłożenie rządowe Trybunałowi 
W przedłożonym memoriale Rząd wyraził pogląd, że „wymogi przepisu art. 10 § 2 Konwencji 
[zostały] spełnione w tej sprawie, tak więc nie ma wątpliwości, że nie naruszono treści tej 
normy”.  
 
Wyrok Trybunału Europejskiego z 9 II 1995 r.5 
„Co do prawa 
Stowarzyszenie utrzymuje, że zajęcie i następnie wyłączenie z obiegu nr 265 tygodnika 
„Bluf!” było sprzeczne z wolnością słowa, wyrażonej w art. 10 Konwencji, który głosi:  
Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania 
poglądów oraz utrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz 
publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis nie wyklucza prawa 
państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw radiowych, telewizyjnych lub 
kinematograficznych.  
Korzystając z tych wolności pociągających za sobą obowiązki i odpowiedzialność może 
podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są 
przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym w interesie 
bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego, że 
względu na konieczność zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na 
ochronę zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu 
na zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub zagwarantowanie powagi i bezstronności 
władzy sądowej.  
 
Rząd odrzucił skargę, podczas gdy Komisja uznała ją za uzasadnioną w odniesieniu do 
wyłączenia czasopisma z obiegu.  
 
 
Czy zaistniała <ingerencja>? 
Trybunał stwierdza, że nie ulega wątpliwości, iż podjęte przez władze publiczne środki wobec 
Stowarzyszenia były wymierzone w korzystanie przez nie z wolności przekazywania 
wiadomości i poglądów.  
 
Uzasadnienie dla ingerencji. 
Taka ingerencja narusza przepis art. 10 Konwencji, o ile nie była „przewidziana przez 
ustawę”, gdy nie zmierzała do prawnie usprawiedliwionego celu w ramach wytyczonych 
przez przepis art. 10 ust. 2 oraz gdy dla osiągnięcia tego celu nie była „konieczna w 
demokratycznym społeczeństwie”. 
 
Przewidziane przez ustawę 
Rząd uznaje, że podstawą zajęcia był przepis art. 94 i 104 K.p.k. a podstawą przeszukania i 
wyłączenia z obiegu [czasopisma] przepisy art. 36b § 1 pkt. 4 i art. 36c pkt. 5 K.k. Numer 267 

                                                 
5 Treść wyroku za: „European Court of Human Rights. Case of Vereniging Weekblad Bluf! v. 
the Netherlands, Strasbourg, 9 February 1995, (Seria A 306, 44/1993/439/518, §§ 25 - 46). 



tygodnika „Bluf!” zawierał wiadomości, których utrzymanie w tajemnicy było konieczne dla 
interesu Państwa. Ujawnienie tajemnic stanowi przestępstwo określone w art. 98 i 98a K.k. 
 
W przedłożeniu Stowarzyszenia, zajęcie druku, takiego jak kwestionowany tygodnik i 
wyłączenie go z obiegu jest dopuszczalne jedynie wtedy gdy jest zgodne z fundamentalną 
zasadą rządów prawa zawartą w pojęciu „przewidziany przez ustawę” i gdy zarządzone 
zostało w kontekście postępowania karnego Biorąc pod uwagę znaczenie wolności słowa, 
tylko takie postępowanie daje wystarczające zabezpieczenie. W przedmiotowej sprawie takie 
warunki nie zostały jednakże spełnione, bowiem prokurator uzyskał zgodę na zajęcie pisma i 
wyłączenie go z obiegu bez udowodnienia w postępowaniu kontradyktoryjnym, że sporne 
wiadomości powinny być zachowane w tajemnicy. Co więcej, postępowanie naruszyło prawo 
holenderskie, m.in. dlatego, że wina nigdy nie została ustalona a tymczasem art. 7 Konstytucji 
zakazuje stosowania środków zapobiegawczych w sprawach dotyczących wolności słowa. 
Dokonane zajęcie i wyłączenie nie były ponadto środkami karnymi w rozumieniu ust. 2 art. 
10 Konwencji ale środkami politycznymi.  
 
Europejska Komisja uznała, że zastosowane środki były wystarczająco zgodne z przepisami 
art. 98a i 98c K.k.  
 
Trybunał nie mógł przyjąć argumentu, że art. 10 Konwencji zabrania, inaczej niż tylko w 
postępowaniu karnym, zarządzenia przez sąd zajęcia i wyłączenia druku z obiegu. Władze 
krajowe muszą być w stanie podjąć takie środki, gdy zachodzi konieczność zapobieżenia 
karalnemu ujawnieniu tajemnicy - bez wszczynania postępowania karnego przeciwko 
konkretnej osobie, zakładając, że prawo krajowe zapewnia tej zainteresowanej stronie 
wystarczające zabezpieczenia proceduralne. Prawo holenderskie spełnia ten warunek przez 
umożliwienie takiej stronie złożenie zażalenia zarówno na zajęcie przedmiotu jak i na jego 
wyłączenie z obiegu, z czego Stowarzyszenie korzystało w tej sprawie.  
Co do drugiego zarzutu Stowarzyszenia, Trybunał stwierdza po raz kolejny, że w gestii sądów 
danego kraju pozostaje interpretowanie prawa krajowego (zob., m.in. sprawę Chorher 
przeciwko Austrii, wyrok z 25 VIII 1993 r., seria A 266-B, teza 25). W przedmiotowej 
sprawie Sąd Najwyższy rozważył i odrzucił oba wnioski kasacyjne Stowarzyszenia. Trybunał 
Europejski nie widzi powodów przypuszczać, iż prawo holenderskie zostało zastosowane 
nieprawidłowo. 
W konkluzji należy stwierdzić, że ingerencja była „przewidziana przez ustawę”. 
 
Prawnie usprawiedliwiony cel.  
Stowarzyszenie przyznało, że w czasie gdy dokonano zajęcia tygodnika zakaz publikowania 
kwartalnego raportu mógł, w teorii, służyć celom „bezpieczeństwa narodowego”. Utrzymuje 
ono jednak, że z chwilą gdy przedrukowany nr 267 tygodnika został rozpowszechniony, nie 
da się utrzymać twierdzenia, że sporny materiał pozostał wciąż tajemnicą.  
 
Według przedłożenia rządowego, osoby lub grupy stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa 
narodowego mogłyby dowiedzieć się z lektury raportu czy, i w jakim zakresie, BVD był 
świadom ich działań dywersyjnych. Sposób, w jaki wiadomości były przedstawione w tym 
raporcie mogłyby dać im również wgląd w metody i działania służb bezpieczeństwa. Mieliby 
oni zatem szansę wykorzystania tych wiadomości do zagrożenia bezpieczeństwu 
narodowemu.  
 



Trybunał Europejski uznaje, że właściwe funkcjonowanie społeczeństwa demokratycznego 
opartego o zasadę rządów prawa może wymagać od instytucji takich jak BVD, aby, w imię 
skuteczności, mogły operować tajnie i aby te operacje objęte były konieczną ochroną prawa.  
 
Biorąc pod uwagę szczególne okoliczności tej sprawy i warunki, w jakich sądy wydały 
przedmiotowe orzeczenia, ingerencja były bez wątpienia nakierowana na ochronę 
bezpieczeństwa narodowego, co jest prawnie usprawiedliwionym celem w myśl przepisu art. 
10 ust. 2 Konwencji.  
 
Konieczny w społeczeństwie demokratycznym.  
Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że zajęcie i wyłączenie z obiegu nr 263 tygodnika „Bluf!” 
nie było konieczne w społeczeństwie demokratycznym dla ochrony bezpieczeństwa 
narodowego ponieważ opracowany 6 lat wcześniej raport nosił jeszcze wtedy najniższe 
oznaczenie stopnia poufności. Co więcej, przedsięwzięte środki były bezcelowe po 
rozpowszechnieniu przedrukowanego wydania tygodnika, co spowodowało ujawnienie 
poufnych wiadomości. Powstrzymując się przed interwencją zapobiegającą 
rozpowszechnieniu władze państwowe uznały, że poufność nie miała w tej sprawie 
pierwszorzędnego znaczenia. W każdym razie, należy wziąć pod uwagę wyrażaną przez 
Stowarzyszenie wolę przyczynienia się, poprzez opublikowanie tego materiału, do debaty 
publicznej nad działaniami BVD.  
 
Rząd utrzymywał, że jeżeli zajęcie tygodnika było zgodne z treścią art. 10 ust. 2 Konwencji, 
to tak samo było postanowieniem o przedłużeniu tego środka oraz z wyłączeniem tygodnika z 
obiegu, a to dlatego, że celem tych decyzji było zapobieżenie dostaniu się raportu w 
niepowołane ręce. Wiadomości tam zawarte powinny pozostać poufne. Do władz Państwa 
należy decydowanie czy konieczne jest w danym przypadku oznaczać takie wiadomości jako 
poufne i jak długo ta poufność obowiązuje. Władze mają również najlepszą pozycję do oceny, 
czy wykorzystanie takiej wiadomości może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa 
narodowego. Mając to na względzie, władze te powinny mieć szeroki margines swobodnego 
uznania.  
Władze holenderskie powstrzymały się od przeciwdziałania rozpowszechnieniu dodruku 
jedynie z obawy przed spowodowaniem poważnego zakłócenia porządku publicznego, mając 
na względzie wielkie rzesze ludzi na ulicach Amsterdamu w dniu urodzin królowej, 30 
kwietnia 1987 r. Wyłączenie czasopisma z obiegu pozostawało w mocy także po tej dacie, 
ponieważ było ono rozpowszechnione wówczas tylko lokalnie i w ograniczonej liczbie kopii. 
Podawana przez Stowarzyszenie liczba 2,5 tysiąca sprzedanych egzemplarzy była zawyżona. 
Co więcej, utrzymywanie, że zastosowane środki nie były już dalej skuteczne po 
rozpowszechnieniu tygodnika oznaczałoby pogodzenie się z tym, że „przestępstwo popłaca”.  
Należy w końcu podnieść, że przedmiotowa sprawa rożni się od spraw osadzonych przez 
Trybunał: Weber przeciwko Szwajcarii (wyrok z dnia 23 V 1990 r, seria A 177, teza 51), The 
Suday Times przeciwko Zjednoczonemu Królestwu (nr 2) (wyrok z dnia 26 XI 1991 r., seria a 
217, teza 54) oraz Open Door i Dublin Well Woman przeciwko Irlandii (wyrok z dnia 29 X 
1992, seria A, 246-A, teza 76). W niniejszej sprawie, inaczej niż w pierwszej z 
przytoczonych, władze holenderskie wszczęły postępowanie by zapobiec rozpowszechnieniu 
oraz inaczej niż w dwu następnych - wiadomości zawarte w raporcie nie mogły być 
pozyskane w inny sposób.  
 
W świetle tych stanowisk należy się upewnić, czy istniały wystarczające, określone w 
Konwencji, powody usprawiedliwiające zajęcie i wyłączenie.  
 



Istota zadań wykonywanych przez wewnętrzne służby bezpieczeństwa, których wartość nie 
jest kwestionowana tak przez Trybunał jak i wcześniej przez Komisję, wymaga aby takie 
instytucje otoczone były w wysokim stopniu ochroną przed ujawnieniem wiadomości o ich 
działaniach.  
 
Trybunał, podobnie jak Komisja, uważa, że musi zostać wyjaśnione z osobna, czy zajęcie 
przeprowadzone dnia 29 IV 1987 r. może być uznane za „konieczne”. 
 
Z kolei, wyłącznie z obiegu musi być rozważane w świetle całości okoliczności sprawy. Po 
zajęciu nakładu tygodnika, jego wydawca dodrukował dużą liczbę kopii i sprzedał je na 
ulicach Amsterdamu, który tego dnia był bardzo zatłoczony. Wiadomości z raportu zostały 
zatem szeroko upowszechnione zanim tygodnik został wyłączony z rozpowszechniania. 
Sporna pozostaje liczba rozprowadzonych egzemplarzy. Trybunał nie widzi jednak powodów 
by wątpić, że w każdym razie duża liczba egzemplarzy została sprzedana i że raport BVD 
został szeroko poznany. 
 
W związku z powyższym Trybunał podkreśla, że, jak to czynił już dotychczas w podobnych 
sprawach, iż nie było konieczne zapobieżenie rozpowszechnieniu określonej wiadomości, 
jeśli uprzednio dotarła ona już do opinii publicznej (zob. Weber przeciwko Szwajcarii (wyrok 
tu przytaczany, teza 49) lub który przestał być poufny (zob. Observer i Guardian przeciwko 
Zjednoczonemu Królestwu, wyrok z 26 XI 1991 r., seria A 216, tezy 66-70 oraz The Sunday 
Times (nr 2) (wyrok tu przytaczany, tezy 52-56).  
 
Nie ma sporu, że w przedmiotowej sprawie stopień upowszechnienia był odmienny. Zawarte 
w raporcie wiadomości dotarły jednakże do dużej liczby ludzi, którzy mogli je przekazać 
innym osobom. Co więcej, wydarzenia te były komentowane przez media. Biorąc to pod 
uwagę należy przyjąć, że ochrona tych wiadomości jako tajemnicy państwowej nie dawała się 
dłużej usprawiedliwić oraz że wyłączenie z obiegu nr 267 tygodnika „Bluf!” nie wydawało 
się dłużej konieczne dla osiągnięcia usprawiedliwianego prawem celu. Było jednak całkiem 
możliwe skierowanie przeciwko sprawcom aktu oskarżenia.  
 
Reasumując, wyłączenie z obiegu nie było konieczne w demokratycznym społeczeństwie, a 
zatem stanowiło naruszenie treści art. 10 Konwencji”. Taki wyrok Trybunału Europejskiego 
zapadł jednomyślnie.  
 
Należy w końcu dodać, że Stowarzyszenie, powołując się na treść art. 50 Konwencji6, 
domagało się zwrotu kosztów i opłat sądowych w postępowaniu przed sadami holenderskimi i 
przez organami Konwencji. nie biorąc pod uwagę sum przyznanych w ramach pomocy 
prawnej w Holandii i postępowaniu przed Komisja, Stowarzyszenie obliczyło te wydatki na 
77.773 NLG oraz 13.052 NLG podatku VAT.  
 
Holenderski Rząd podkreślił, że Stowarzyszenie otrzymało pomoc prawną zarówno w 
postępowaniu przed sądami krajowymi jak i przed organami Konwencji. Jego zdaniem tylko 
wydatki i opłaty przed organami Konwencji podlegałyby zwrotowi.  
 

                                                 
6 Treść tego przepisu przytoczyłem w poprzednim zeszycie „Prokuratury i prawa”, 
przedstawiając sprawę Lüdi przeciwko Szwajcarii.  
 



Trybunał Europejski uznał, biorąc pod uwagę swoje dotychczasowe orzecznictwo w tym 
względzie oraz koszty pomocy prawnej w tej sprawie, że Stowarzyszenie powinno uzyskać od 
Rządu tytułem zwrotu kosztów sądowych 60 tys. NLG, wliczając w to VAT.  
 


